Soita meille 044 702 2700

search Haku

  fi en

”Kansainvälistyminen ei ole peikko, vaan markkina siinä missä Suomikin”


Toimivalle yritykselle Kansainvälistyminen 5.1.2023

LADECin kansainvälistymiskoulutukseen osallistuneessa Villähteen Leivässä tehdään pitkäjänteistä ja suunnitelmallista työtä kansainvälisille markkinoille pääsemiseksi. Hämäläisen perheyhtiön johdossa oleva kolmas sukupolvi uskoo, että maailman parhaasta pohjavedestä ja raaka-aineista valmistetuille tuotteille on kysyntää myös keskieurooppalaisissa kahvipöydissä.

Lahden Nastolassa sijaitseva Villähteen Leipä on erikoistunut pakasteleivontaan ja sopimusvalmistukseen. Vuonna 1958 perustetun leipomon tuotevalikoimassa on pullapohjaisia tuotteita, hampurilaissämpylöitä ja monipuolisesti erilaisia leipä- ja sämpylätuotteita vähittäiskaupan, food servicen ja tukkuliikkeiden tarpeisiin.

- Vielä isäni aikana olimme tunnettuja muun muassa karjalanpiirakoista ja sokeripitkoista. Niissä kilpailu kaupan hyllypaikoista on kuitenkin todella kovaa. Tällä hetkellä tavoitteenamme on tarjota ratkaisuja, joita muut eivät osaa tai pysty toteuttamaan. Raaka-, puoli- ja kypsäpakasteissa on meidän markkinamme, avainasiakaspäällikkönä työskentelevä Olli Hämäläinen kertoo.

Villähteen Leivän tuotteet päätyvät leivonnasta tai uunista suoraan pakkaseen. Raakapakasteen tuntevat kaikki ja puolipakasteenkin ymmärtää nimestä. Mutta mikä ihme on kypsäpakaste?

- Kypsäpakastettu tuote paistetaan ensin tarjoiluvalmiiksi, jonka jälkeen se shokkipakastetaan eli ajetaan uunista suoraan massiiviseen pakastimeen, jossa se jäädytetään noin puolessa tunnissa.

- Pulla alkaa luovuttamaan kosteutta heti kun se otetaan uunista, mutta shokkipakastaminen vangitsee sen sisään aromit ja kosteuden. Nopea pakastaminen säilyttää pullan tuoreuden, jolloin se maistuu sulattamisen jälkeen yhtä tuoreelta kuin vasta uunista otettu, Hämäläinen vakuuttaa.

Villähteen Leivän 3. polven edustaja, avainasiakaspäällikkö Olli Hämäläinen kahvikupin äärellä, edessään leipomon erilaisia leivonnaisia. Kuva: Anri Vuori, LADEC.

Olli Hämäläinen kahvikupin ja herkullisten leivonnaisten äärellä.

Maailman maukkainta pullaa

Villähteen Leivässä leivotaan noin 6 miljoonaa pullatuotetta vuodessa. Niiden valmistuksesta vastaa sesongista riippuen 15-20 työntekijän joukko. Reilun kolmen miljoonan euron liikevaihdon tekevän leipomon johdossa olevat Hämäläisen sisarukset, toimitusjohtaja Hanna Ylä-Mononen, prosessista ja tuotekehityksestä vastaava Mikko Hämäläinen ja asiakkuuksista vastaava Olli Hämäläinen sanovat, että kotimaan markkina on rajallinen.

- Meidän tavoitteemme on kasvaa ja tehdä sitä uusilla markkina-alueilla. Keski-Euroopassa osataan arvostaa tuotteidemme ytimen muodostavaa maailman parasta pohjavettä sekä raaka-aineita, se on tullut jo asiakasmaistatustenkin kautta selväksi.

- Uusille markkinoille lähteminen edellyttää kuitenkin vielä muun muassa Keski-Euroopan markkinoille sopivan tuotebrändin kirkastamista, järkevää hinnoittelua, oikeaa jakelijaa, omien tuotantoresurssien selvittämistä sekä tarkkaa markkinakartoitusta. Kaikkia näitä kävimme läpi LADECin kansainvälistymiskoulutuksessa, joka oli meille erittäin hyödyllinen, Olli Hämäläinen kehuu.

Tuotanto ja sertifikaatit kuntoon

Tällä hetkellä Villähteen Leivässä selvitetään, pystyykö tuotanto vastaamaan kansainvälisten markkinoiden edellyttämiin volyymeihin.

- Jos pääsemme sisään kansainvälisiin ketjuasiakkuuksiin, volyymimme moninkertaistuvat. Myös laatusertifikaattien pitää olla viimeistä piirtoa myöten kunnossa. Tällä hetkellä meillä on FSSC22000-sertifikaatti. Sillä pääsemme sisään kansainvälisille markkinoille, mutta se saattaa myös karsia tiettyjä ketjuasiakkaita, jotka edellyttävät BRC- tai IFS-sertifikaatteja. Prosessit niiden samaiseksi ovat kuitenkin jo käynnissä, Hämäläinen jatkaa.

Hän sanoo käyneensä kansainvälistymiseen liittyen erittäin hyvää ja hedelmällistä keskustelua LADECin liiketoimintakehittäjä Pentti Meriläisen sekä koulutusta vetäneen konsultin, Juha Lahtisen, kanssa. Suomen paras yrityspalvelu -hankkeeseen liittyneen kansainvälistymistapahtuman myötä Hämäläiselle selvisi, mitä kaikkea yrityksellä pitää olla valmiina ja mietittynä ennen seuraavia, konkreettisia kansainvälistymisaskeleita.

- Kävimme koulutuksessa hyvää keskustelua esimerkiksi tuotevalikoiman laajuudesta ja oikeanlaisen hinnoittelun merkityksestä. Myös huolellisen markkinakartoituksen merkitys korostui sekä se, että jos kansainvälistymistä lähdetään edistämään, niin siihen vaaditaan koko yrityksen ja henkilöstön sitoutumista.

Hämäläisen mukaan koulutus tarjosi niin mahtavan tietopankin, että hän suosittelee kaikille yrityksille siihen osallistumista, vaikka kansainvälisille markkinoille laajentuminen ei olisikaan vielä ajatuksissa.

- Koulutuksen vetäneestä Juha Lahtisesta saimme kontaktin, jonka kanssa pystymme sparrailemaan vielä monia asioita kansainvälistymismatkan varrella. On hienoa, että luurin päässä on henkilö, jolta voi kysyä apua silloin, kun sille on tarvetta.

Suomen parasta yrityspalvelua

LADECissa vuonna 2020 käynnistyneen Suomen paras yrityspalvelu -hankkeen keskeisenä päämääränä on ollut saatella nykyistä suurempi määrä Lahden seudun yrityksistä kasvupolulle ja löytää yrityksille niiden kasvua tukevat oheis- ja tukipalvelut.

Villähteen Leipä oli mukana hankkeeseen kuuluneessa Kansainvälistymisen ensiaskeleet -tapahtumasarjassa, jossa autettiin yrityksiä kulkemaan koko kasvupolku kansainvälistymisen edellytysten tunnistamisesta aina markkinoillemenosuunnitelman luontiin asti.

Tapahtumasarja koostui neljästä eri puolipäivää kestäneestä koulutuspaketista: kansainvälistymisen edellytykset, kansainvälistymisen rahoitus, kansainvälistymisstrategia ja -polku sekä ensimmäiset askeleet ja jatkostepit. Workshoppien vetäjänä toimi Export Maker Oy:n Juha Lahtinen.

LADECin liiketoimintakehittäjä Pentti Meriläinen pitää tapahtumasarjaa erittäin hyödyllisenä kansainvälistymisen kynnyksellä oleville yrityksille, joilla on intoa ja halua ottaa yrityksen kasvun mahdollistava askel.

- Kansainvälistyminen vaatii yritykseltä sitoutumista sekä tietoista päätöstä ottaa tarvittavat ensiaskeleet. Se vaatii myös aikaa, suunnitelmallisuutta sekä systemaattista työtä asian eteen. LADECin yrityspalvelu ja yritysneuvojat ovat Lahden seudun yritysten tukena kaikissa kasvuun ja kansainvälistymiseen liittyvissä asioissa, Meriläinen muistuttaa.

---
Teksti: Taru Schroderus
Kuvat: Anri Vuori, LADEC
---
Pääkuvassa ylhäällä Villähteen Leivän kolmannen omistajasukupolven edustaja, avainasiakaspäällikkö Olli Hämäläinen.
---

EAKR-Vipuvoimaa-ELY-logonauha_500px.jpg

Katso tähän Villähteen Leivän tarinaan ja haastatteluun liittyvä video LADECin YouTubessa: https://youtu.be/bE0g2MibypU