Mobiilisovellus kertoo, missä kuljetus liikkuu


Ideasta liiketoimintaa Toimivalle yritykselle Digitalisaatio Pienyritykselle 4.7.2018

Lahtelaisen Tavarataksi Finland Oy:n toimitusjohtaja Anssi Teva sanoo, että digitaalisuus muuttaa myös kuljetusalaa. Koska asiakkaat haluavat tietää, missä heidän kuljetuksensa liikkuu, on huutoon vastattava reaaliajassa päivittyvällä mobiilisovelluksella.

Olet ostanut nettikirpputorilta sohvan. Sen kuljettamiseen tarvittavaa autoa ei kuitenkaan ole saatavilla. Päädyt siis tilaamaan kuljetuksen. Tavarataksi Finland Oy:n toimitusjohtaja Anssi Teva kertoo, että sohvan kuljetus hoituu nopeasti myyjän ovelta ostajan luokse. Aiemmin tieto sohvan saapumispäivästä riitti, mutta nykyisin asiakkaat haluavat seurata kuljetuksen etenemistä, tietää sen tarkan saapumisajan sekä mieluiten myös puolittaa kuljetuksesta koituvat kulut yhdessä myyjän kanssa.

 -Tähän kaikkeen tarvitaan mobiilisovellus, jonka kehitystyön polkaisimme LADECin kanssa käyntiin pari kuukautta sitten. Projekti on edennyt vauhdilla, sillä sovelluksesta on jo olemassa näköisproto, Teva kertoo.


Jatkuvaa kehitystyötä


Tavarataksi Finland Oy on perustettu vuonna 1979. Nykyinen nimi otettiin käyttöön kuluvan vuoden alussa. Lahden Tavarataksit muutti nimensä Tavarataksi Finlandiksi, kun Läänin Kuljetuksen logistiikkaliiketoiminta yhdistyi yritykseen.
Yritys työllistää vakituisesti 13 työntekijää ja liikuttaa päivittäin noin 180 autoa Lahden, Tampereen, Turun ja pääkaupunkiseudun teillä. Noin 21 miljoonan euron liikevaihdon tänä vuonna tekevä yritys on keskustellut kevään aikana digitaalisten palvelujensa kehittämisestä yhdessä LADECin kanssa. Haussa ovat myös uudet toimitilat, joiden kartoittamisessa Teva on kääntynyt LADECin puoleen.

 -Mobiilisovelluksen lisäksi meillä on parhaillaan käynnissä myös ERP-projekti. Liiketoiminnan kehittämistä on tehtävä jatkuvasti ja siihen LADECista on ollut suuri apu, Teva kertoo.


Buustia digistä


Teva osallistui muutama kuukausi sitten LADECin järjestämään Buustia myyntiin digistä -tapahtumaan, jossa esiteltiin laajasti digitaalisuuden tarjoamia mahdollisuuksia yritysten liiketoimintaan.

Teva kaivaa taskustaan puhelimen ja esittelee siitä applikaatiota, jonka avulla kuka tahansa voi tilata muutamassa hetkessä paketilleen kuljetuksen, maksaa sen heti ja seurata paketin etenemistä paikasta A paikkaan B.

 -Sovellus nopeuttaa kuljetuksen tilausta ja on asiakkaiden kaipaamaa, parempaa palvelua - ja tietysti myös kilpailuetu, Teva summaa.
 

Teksti: Taru Schroderus

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

"Digitalisaatiossa kannattaa edetä pieni pala kerrallaan"

 

Kimmo_Seppanen_2018_Ladec.jpg


Maailma muuttuu ja digitalisoituu huimaa vauhtia. Yrityksille digitalisaatio tuo uusia mahdollisuuksia mm. toiminnan ja palveluiden sähköistämiseen, pilvipalveluiden käyttöönottoon ja somemarkkinointiin. LADECin liiketoimintakehittäjä Kimmo Seppäsen mukaan digitalisaatiossa maltti on valttia. Koko digikakkua ei tarvitse eikä kannata haukata kerralla. 

Vasta muutama kuukausi sitten LADECissa työnsä aloittanut Kimmo Seppänen on tavannut jo yli 40 yrityksen edustajan digitalisaatioon liittyen. Hyvien neuvojen tarve on suurta. Päivän sanat - GDPR, CRM, ERP, some, teollinen internet ja tekoäly – vaativat asiantuntijan opastusta.

Kimmo Seppäsen mukaan digitalisaation voi jakaa neljään alueeseen. Niistä ensimmäisen muodostavat internetissä tapahtuva myynti ja markkinointi, joka pohjautuu asiakkuudenhallinnan (CRM:n) hyödyntämiseen. Ryhmään lukeutuvat kaikki kanavat, mm. someyhteisöt sekä sähköpostimarkkinointi. Toisen alueen muodostavat täysin digitaaliset palvelut ja hybridit, kuten pelit, sekä kaikkien tuotteiden ja palveluiden tuotanto, mikäli se on mahdollista.

-Kolmas ryhmä voisi olla nimeltään ”muu johtaminen”. Siinä ovat mukana mm. toiminnanohjaus ja digitaalinen taloushallinto. Neljänteen ryhmään sisältyy rauta, kuten palvelimet, liittymät sekä esimerkiksi pilveen tapahtuva tallennus, Seppänen selventää.

Pohjatyön kautta liikkeelle


Kimmo Seppäsen mukaan digitaalisten palvelujen ja ratkaisujen kenttä on niin laaja, ettei kenenkään kannata haukata koko kakkua kerralla. Erityisesti pk-sektorilla kannattaa edetä porrastetusti.

-Tehdään yrityksen kanssa ensin huolellinen pohjatyö ja katsotaan, mihin tähdätään ja miksi. Tämä pätee toki myös suurempiin yrityksiin. Pienillä yrityksillä on vain yleensä vähemmän resursseja ja heikompi virheiden sietokyky. Siksi valittujen palveluiden ja ratkaisujen tulee olla erittäin tarkasti harkittuja. Seppänen sanoo, että yrityksen liiketoiminnan perkaaminen ja erilaisten ratkaisujen puntarointi voi johtaa lopputulemaan, jossa digitaalinen ratkaisu ei olekaan ainoa tai ensisijainen ratkaisumalli.

-LADECin tehtävänä on auttaa asiakasta laatimaan tiekartta ja löytämään itselleen parhaiten sopivat ratkaisut ja toimintamallit, myös verkostoitumaan sopivien palveluntuottajien kanssa. Meiltä saa valmiuksia, suuntaviivoja ja tarvittaessa myös henkilökohtaista sparrausta. Yhdistämme liiketoiminnan ja palvelumuotoilun digin kehittämiseen aina silloin kun se siihen sopii, Seppänen kertoo.

Tapahtumista tietoa


Digitalisaatiosta ja siihen liittyvistä palveluista kiinnostuneille on tarjolla vuoden 2019 loppuun menneessä useita koulutus- ja seminaaritapahtumia. Tarkemmat tiedot tapahtumista löytyvät LADECin tapahtumakalenterista netistä ja Facebookista.

-Käynnissä on parhaillaan useita hankkeita, joihin liittyy digitaalisuuden hyödyntäminen. Siltä ei nykypäivänä voi edes välttyä. Hankkeisiin pääsee mukaan ottamalla yhteyttä LADECin liiketoimintakehittäjiin. Niitä viedään eteenpäin asiakaslähtöisesti eli yrittäjän ei tarvitse miettiä hankkeita itsessään, vaan pikemminkin omia tarpeitaan, tavoitteitaan, kohderyhmiään ja resurssejaan. Pyrimme vastaamaan yrityksiltä tuleviin tarpeisiin niin hyvin kuin mahdollista, Seppänen vakuuttaa.

Me LADECissa neuvomme ja autamme valitsemaan digipakista yrityksenne kehittämistarpeisiin soveltuvimmat työkalut ja tekijät. Soita 044 702 2700 tai chattaa: ladec.fi!