”Selkalla oli liian hyviä työntekijöitä menetettäväksi” – uusi yrittäjä kertoo, miksi konkurssiin ajautunut yritys kannatti pelastaa


Omistajanvaihdos 7.6.2021

Yrityksen työnantajamielikuva oli säilynyt vahvana, vaikka edellisen omistajan aikakausi päättyi konkurssiin. Entiset työntekijät antoivat huonekaluvalmistaja Selkalle uuden elämän ryhtymällä yrittäjiksi.

Usein kuulee sanottavan, että amerikkalaisessa kulttuurissa vasta koettu konkurssi tekee yrittäjästä todellisen yrittäjän. Suomessa konkurssi yhdistetään valitettavasti edelleen vahvasti epäonnistumiseen, jota ei saisi päästä tapahtumaan.

Konkurssi ei tarkoita automaattisesti sitä, että yrityksen liiketoiminta olisi tuomittu kannattamattomaksi. Konkurssiin ajautuneessa yrityksessä voi olla paljonkin menestystekijöitä, joilla ei ole ollut konkurssiin osaa eikä arpaa. Tällainen yritys on muun muassa Nastolassa toimiva Selka, jonka entiset työntekijät ostivat itselleen ennen kuin konkurssihuutokauppaa ehdittiin edes järjestää.

Selka-yritystarina-6-2021_kuva2_1200x750px_Petri-Koivisto.jpg

Etätyöpöydät valmistetaan alusta loppuun asti Nastolassa Selkan tehtaalla. Lasse Perttola hitsaa pöydän jalkoja.

Selkan tarinan suurin menestystekijä tulikin jo kerrottua: entiset työntekijät. Jotka ovat siis myös nykyisiä työntekijöitä. Toimitusjohtaja Juha Nevalainen on itse ”paluumuuttaja”, kuten muutama muukin yrityksen avainhenkilö. Hän ehti välillä työskennellä vuosia muilla toimialoilla ulkomaita myöden.

– Olen työskennellyt Selkalla monissa eri tehtävissä, ja olen omaksunut yrityksen perustaja Urpo Kallosen arvomaailman, joka teki minuun aikoinaan vaikutuksen. Kun pohdimme kauppoja, soitin tietysti ensimmäisenä Urpolle, vaikkei hän ollutkaan enää loppuajoista mukana yrityksessä. Urpo oli tehnyt hienoa työtä, Nevalainen kertoo.

Selka-yritystarina-6-2021_kuva3_1200x750px_Petri-Koivisto.jpg

Juha Nevalainen ja Timo Pekkarinen tutustuivat jo 1990-luvun lopulla, kun Nevalainen teki diplomityötään. Nykyinen toimitusjohtaja huomasi jo silloin, että Selkassa on jotain hyvin poikkeuksellista.

Päätökset oli tehtävä ripeästi, sillä asiakkaat eivät tunnetusti odota kauaa. Asiakkaiden tavoin myös työntekijät saivat tiedon konkurssista elokuussa 2019. Siitä huolimatta kova työmoraali säilyi. Jokainen koki kunnia-asiakseen hoitaa viimeisenkin sisässä olevan tilauksen ajallaan asiakkaalle. Nevalainen kuvaa tätä Loppuun asti kiinnostaa -asenteeksi. Sellaista näkee harvoin eikä tämän asenteen voinut antaa mennä ”pesuveden mukana”.

Lopulta yrityksen osti konkurssipesältä viisi entistä työntekijää. Tuotantokatkos jäi vain muutaman viikon mittaiseksi, kun yritys oli jo organisoitunut uudelleen.

– Ostopäätöstä helpotti se, ettei yrityksellä ollut hallussaan IPR-oikeuksia, joiden kauppahinta on usein korkea. Konekannan ja varaston arvo olivat onneksi tolkullisia, joten saimme rahoituskuviot nopeasti kuntoon pankin ja Finnveran kanssa, Nevalainen kertoo.

Selka-yritystarina-6-2021_kuva4_1200x750px_Petri-Koivisto.jpg

Tuotantotilojen lattiat ovat niin tyhjät, että voisi kuvitella tilauskirjojenkin ammottavan tyhjyyttään. Selitys löytyy kuitenkin tuotannon nopeasta kierrosta. Kaikki menee eteenpäin saman tien.

Olemassa olevan yrityksen ostaminen voi olla monessakin mielessä paljon järkevämpää kuin uuden perustaminen, mutta usein juuri rahoitus jarruttaa suunnitelmaa. Kiinnostus yritystä kohtaan voi olla suurta, mutta oma pääoma puuttuu eivätkä sijoittajat aina näe samaa potentiaalia kuin ostajaehdokas.

– Olisi hienoa, jos joku kehittäisi tähän maahan fiksun mallin, jolla yritystä voisi ostaa osissa. Kyllä elinkelpoisten yritysten pitäisi olla ostettavissa. Me saimme LADECista hyviä ohjeita liiketoimintakauppaan ja apua laskelmien kanssa ja lopulta kaikki meni hienosti maaliin.

Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:n liiketoimintakehittäjä Pasi Kangas kehuu estoitta Nevalaisen ”kuudetta aistia”, joka huomasi yrityksen potentiaalin juuri oikealla hetkellä. Monet yritykset etsivät tällä hetkellä itselleen jatkajia ja ostettava yritys voi löytyä käytännössä lähes mistä vain.

– Konkurssiin ajaudutaan usein siksi, että tehdään niin kuin ennenkin, vaikka maailma ympärillä muuttuu. Selka on hieno esimerkki siitä, että yrityksen parhaat puolet on osattu kaivaa esiin ja luoda strategia niiden ympärille, Kangas toteaa.

Osa Selka 2.0:n uljasta alkua selittyy myös puhtaalla sattumalla. Korkeussäädettävän etätyöpöydän prototyyppi valmistui parahiksi koronan alla maaliskuussa 2020. Koteihinsa linnoittautuneita etätyöläisiä varten piti rakentaa nopeasti oma verkkokauppa ja aloittaa aktiivinen digimarkkinointi.

Selka-yritystarina-6-2021_kuva5_1200x750px_Petri-Koivisto.jpg

Jonna Fontana kerää varastolla oman verkkokaupan kuluttaja-asiakkaiden tilauksia. Selka on myös monen kotimaisen design-kalusteyrityksen valmistuskumppani, joten nopeus on valttia myös varastolla.

– Suurin Selkan konkurssiin vaikuttanut ongelma oli mielestäni näköalattomuus. Tuotekehitys oli unohtunut. Nyt meillä on tuotannossa kaksitoista henkeä ja peräti viisi tekee myös tuotekehitystä. On selvää, ettei etätyöpöytä työllistä kauaa samassa mittakaavassa. Siksi on koko ajan suunniteltava uutta.

Voisiko Nevalainen oman kokemuksensa perusteella suositella myös muita potentiaalisia yrityksen ostajia tutustumaan tarkemmin konkurssiin ajautuneisiin yrityksiin? Vai oliko Selkan tarina vain uniikki poikkeus?

– Ydin on se, että pitää löytää yrityksen ydin. Yrityksen tarinaan kannattaa tutustua huolella, koska sieltä se vaalimisen arvoinen ydin paljastuu, jos sellainen on. Selka oli liian arvokas yritysten hautuumaalle. Uskon, ettei tapaus ole ainoa lajissaan, joten kyllä: myös konkurssipesiin kannattaa tutustua sillä silmällä.

 

Lue lisää: https://selka.fi/fi/

 

Teksti Terhi Kangas | Kuvat Petri Koivisto

 

---

Tämä artikkeli liittyy Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:n ”Kasvun juuret – Omistajanvaihdos elinvoiman kehittämisen työkaluna” -hankkeeseen, jota rahoittavat Euroopan aluekehitysrahasto ja Hämeen ELY-keskus.

 

EAKR-Vipuvoimaa-ELY-logonauha_500px.jpg