Iittiläinen Lekatech sai 6 miljoonan EU-tuen sähkövasaran kaupallistamiseen
Perinteisestä iskuvasarasta kehittyi iittiläisen Lekatechin perustajan, Tuomo Peltolan, ajatuksissa uusi versio, jonka mahdollisuuksiin uskotaan myös Euroopan Unionissa. Sähköistä iskuvasaraa kehitetään ja kaupallisestaan turvallisen tuntuisella 6,3 miljoonan euron EU-tuella. Rahoituksen hakemisessa tukena on ollut myös LADEC.
- Iskuvasara itsessään on vanha työkalu, jota on käytetty jo vuosikymmeniä. Perinteisesti se on ollut hydraulinen, mutta työkoneiden sähköistymisen myötä se ei ole enää optimaalinen ratkaisu. Sähköisellä iskuvasaralla saavutetaan valtavat energiasäästöt. Lisäksi se on suorituskykyisempi kuin perinteinen hydraulinen iskuvasara, Lekatechin perustaja ja sähkövasaran ideanikkari, Tuomo Peltola kertoo.
Energiatehokkuuden paraneminen ja käyttövoiman sähköistyminen pienentävät iskuvasaroiden käyttöön liittyviä päästöjä merkittävästi. Lekatech on laskenut, että sähkövasara tuo peräti 60 prosentin energiansäästöt. Sitä käytetään esimerkiksi betonisten rakennusten purkutöissä, kivien rikkomisessa kaivostoiminnassa ja perustusten paalutuksessa.
- Kun dieselkonetta ei enää tarvita, CO-päästötkin ovat puhdas nolla, Peltola jatkaa.
Kriisi poiki idean
Sähköisen iskuvarasaran kehittäminen alkoi silloisessa Iitin Kymppikoneistuksessa vuonna 2016 – osin olosuhteiden sanelemana.
- Finanssikriisin takia markkinat muuttuivat. Konepajan sarjatuotanto-osien valmistus siirtyi edullisempien tuotantokustannusten maihin. Kun työt lähtivät alta, aloimme miettiä omaa tuotetta. Markkinat pakottivat ideoimaan uutta, sillä muuten olisimme tehneet konkurssin tai jatkaneet kituuttamista, Tuomo Peltola arvioi.
Yli 40 vuotta toimineella yrityksellä oli parhaimmillaan 25 työntekijää, jotka kaikki irtisanottiin. Uuden tuotteen kehittäminen aloitettiin puhtaalta pöydältä.
- Aluksi kehitimme tuotetta omin rahoin ja ELY-keskukselta saadulla pienellä tuella. Melko nopeasti kävi kuitenkin selväksi, että tuotteen suunnittelu ja kehittäminen sekä rahoituksen hakeminen ovat täysipäiväistä työtä, johon yhden ihmisen resurssit eivät riitä.
Peltola tunsi Antti Anttilan entuudestaan, sillä hänen työnantajansa oli aikoinaan Iitin Kymppikoneistuksen suurin asiakas.
- Antti oli tarkan euron talousmies ja kova tinkimään. Ajattelin, että hän sopisi meille kuin nenä päähän, Peltola naurahtaa.
Julkista rahaa
Lekatechin toimitusjohtajana työskentelevä Antti Anttila on varmistanut vuodesta 2018 lähtien, että yritys saa tuotteensa kehitystyöhön tarvittavan rahoituksen.
- Julkista rahaa on haettu ja saatu melko hyvin. Viimeisin, 6,3 miljoonan euron EU-tuki mukaan lukien sitä on tullut yhteensä yhdeksän miljoonaa euroa, Anttila laskee.
Tukien hakemisessa Anttilan pitää tärkeimpänä johdonmukaista tarinaa. Rahoitusta on haettu ja saatu tuotekehitysprojektin eri vaiheisiin. Hänen apunaan on ollut LADECin yritysneuvonnan lisäksi myös tukiviidakon tunteva konsultti, joka on siirtynyt hiljattain Lekatechin työntekijäksi.
- Matkan varrella ei ole ollut varsinaisia takapakkeja, mutta olemme edenneet kuviteltua hitaammin. 6,3 miljoonan euron EU-tuki kohdistuu iskuvasarateknologian pilotointiin, kaupallistamiseen ja kansainvälisen liiketoiminnan kehittämiseen. Sitä tehdään huolella, sillä tuotteen potentiaalinen markkina on valtava, noin 1,5 miljardia euroa, Anttila kertoo.
Tukea byrokratiaviidakkoon
Lekatechille myönnetystä 6,3 miljoonan euron tuesta osa on EIC Accelerator -rahoituksesta puhdasta tukea ja osa Euroopan investointipankin takaamaa pääomasijoitusta.
- Rahoitus kattaa seuraavan neljän vuoden rahoitustarpeemme. Sen avulla pystymme kasvattamaan toimintaamme ja tuomaan sähkövasaran markkinoille, Anttila sanoo.
EIC-rahoituksen lisäksi Lekatechin johtamalle konsortiolle myönnettiin syksyllä 2,45 miljoonan euron EIT RawMaterials Upscaling -rahoitus, josta 70 prosenttia on tukea. Konsortioprojektin ainoa päämäärä on Lekatechin teknologian kehittäminen ja pilotointi erityisesti kaivosteollisuudessa. Muut konsortion organisaatiot ovat Puolasta, Kreikasta ja Espanjasta.
Lisäksi Lekatech on kerännyt noin 1,3 miljoonaa euroa rahoitusta omistajilta, yksityisiltä tahoilta ja julkisista lähteistä niin Suomesta kuin ulkomailtakin.
Antti Anttilan mukaan LADECin tuki oli Lekatechille tärkeää etenkin alkuvaiheissa.
- Kartoitimme yhdessä yritysneuvojan kanssa erilaisia rahoitusmahdollisuuksia ja sijoittajatahoja, ja täytimme lukemattomia hakemuksia. EIC Accelerator -rahoitusta olimme hakeneet jo kahdesti aiemmin, mutta nyt viimein tärppäsi. Vuonna 2021 sitä haki yhteensä 4000 yritystä, joista tuki myönnettiin neljälle prosentille. Kaikki, jotka hakevat EU-tukia tietävät, ettei niiden saaminen ole helppo nakki, Anttila toteaa.
Hän kertoo olevansa edelleen lähes viikoittain yhteydessä LADECiin ja sparrailevansa yrityksen kehitysaskelia yhdessä Mikko Kylen kanssa.
- Sovimme juuri Mikon kanssa, että menemme mukaan LADECin koordinoimaan Lahden seudun sähköisen liikenteen klusteriin. Se voi avata uusia ja mielenkiintoisia yhteistyömahdollisuuksia, Anttila arvelee.
Teksti: Taru Schroderus
Kuvat: Jani Wallenius, ProMedia Finland