Generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä: mahdollisuuksia ja haasteita
Tekoälyä on kehitetty vuosikaudet, mutta erityisesti generatiiviset tekoälymallit, jotka pystyvät tuottamaan ja muokkaamaan sisältöä, ovat herättäneet valtavaa kiinnostusta erityisesti kuluvan vuoden aikana. Kyseessä on oikeastaan uusi aikakausi ja monet yritykset etsivät keinoja hyödyntää tätä markkinoita mullistavaa teknologiaa.
Pelin avasi vuoden 2022 lopussa laajalle yleisölle OpenAI:n ChatGPT, jota myös Microsoftin Bing Chat hyödyntää. Maailman suurista toimijoista myös Google on lanseerannut oman ratkaisunsa, Google Bardin. Sovelluksia on kuitenkin valtava määrä eri tarpeisiin ja ne kehittyvät valtavaa vauhtia. Nämä mallit kykenevät ideoimaan ja luomaan mm. tekstejä, kuvia, ääntä ja videoita, minkä myötä pienet ja keskisuuret yritykset ovat saaneet mahdollisuuden uudistaa palveluitaan ja jopa koko liiketoimintansa.
Kuvitellaanpa pieni konsulttiyritys, "Luova Startti"
"Luovalla Startilla" ei ole suurta budjettia eikä omaa sisällöntuotantotiimiä, mutta he haluavat tuottaa laadukkaita tekstejä verkkosivuilleen, myös blogikirjoituksia ja mainoksia vaikkapa sosiaaliseen mediaan. Tämä onnistuu nyt hyvin ketterästi lyhyenkin harjoittelun jälkeen ja jopa ilmaiseksi.
"Luova Startti" pystyy myös automatisoimaan osan markkinoinnistaan, mikä säästää aikaa ja rahaa. Tekstien lisäksi tekoäly voi auttaa myös graafisessa suunnittelussa, esimerkiksi yrityksen logojen ja mainosmateriaalien luonnit saavat ainakin inspiraatiota tekoälyltä, jopa valmista materiaalia.
Mikäli yritys haluaa parantaa ja nopeuttaa asiakaspalveluaan, se voi ottaa chatbotin käyttöön, joka hyödyntää generatiivista tekoälyä. Tämä botti kykenee kommunikoimaan asiakkaiden kanssa luontevasti ja auttamaan heitä monissa kysymyksissä.
"Luova Startti" saattaa kohdata myös haasteita
Jokainen tekoälyn generoima teksti ei välttämättä vastaa yrityksen laatustandardeja ja lähteiden luotettavuus voi herättää kysymyksiä. Lisäksi eettiset kysymykset nousevat esille.
Miten varmistetaan, että tekoäly ei luo loukkaavaa tai harhaanjohtavaa sisältöä, varsinkin kiireessä?
Entä miten tekijänoikeudet huomioidaan, varsinkin jos tekoäly hyödyntää jo markkinoilla olevaa muiden tekemää materiaalia?
Yrityksen johto alkaa ymmärtää, että tekoälyn hyödyntäminen vaatii myös laadunvalvontaa ja eettistä pohdintaa. Informoidulla lähestymistavalla, jatkuvalla oppimisella ja kumppanuuksilla yritys voi kuitenkin saavuttaa merkittäviä kilpailuetuja ja innovoida uusilla ja jännittävillä tavoilla.
Teksti / Henkilö pääkuvassa ylhäällä:
Kimmo Seppänen
Liiketoimintakehittäjä | Projektipäällikkö
Digitalisaation edistäminen | Yritysstrategioiden kehittäminen | Urheilualan liiketoiminnat
+358 44 7444 060 | kimmo.seppanen(at)ladec.fi
---
Tämä LADECin liiketoimintakehittäjä Kimmo Seppäsen kirjoittama artikkeli liittyy LADECin 31.10.2023 Hartolassa järjestettävään / järjestettyyn, yrityksille suunnattuun maksuttomaan tilaisuuteen ”Digitalisaation voima: yritysten uudet mahdollisuudet”, jossa avataan /avattiin hyvin ajankohtaista generatiivisen tekoälyn kenttää ja sen tarjoamia uusia mahdollisuuksia.