Royal Caribbean -varustamo mukana BUUSTIa Meriteollisuudesta -päivässä Lahdessa 19.11.

31.10.2019

LADECin neljättä kertaa järjestämä BUUSTIa Meriteollisuudesta -yhteistyöpäivä tuo mm. maailman toiseksi suurimman risteilyvarustamon, Royal Caribbean Cruises -yhtiön, Lahteen 19.11.2019. Yhteistyömahdollisuuksia ja potentiaalisia alihankkijoita kartoittavat myös öljynporauslauttojen rakentamiseen osallistuva Almaco, Meyer Turun telakka sekä kokonaisia hytti- ja oleskelualueita valmistava FCR Finland.

LADECin Meriklusteritoimintaa koordinoiva liiketoimintakehittäjä Ville Uimonen kertoo klusterin kasvaneen muutamassa vuodessa reilun parinkymmenen yrityksen yhteisöstä jo 101 yrityksen muodostamaksi klusteriverkostoksi.

- Yritykset ovat verkostoituneet keskenään ja muodostaneet alihankintaketjuja, jotka pystyvät tarjoamaan telakoille ja niiden päätoimijoille suurempien osakokonaisuuksien suunnittelua ja valmistusta. Kalustetoimitusten lisäksi kysyntää on ekologisuutta, vastuullisuutta ja vihreitä arvoja edistävillä ratkaisuilla, Uimonen kertoo.

Hyvänä esimerkkinä toimii lahtelainen Ecopal, joka pääsi viime vuoden tapahtumassa esittelemään kehittämäänsä Ecohybridiä Meyerin Turun telakalle. Kiinteistöjen tai tässä tapauksessa laivan jätevesistä hukkalämmön talteen ottava järjestelmä kiinnosti telakkaa niin, että yhteistyökeskusteluissa on jo otettu merkittäviä askeleita eteenpäin.

Ville Uimosen mukaan matkustajapalveluja ja matkustamisen mukavuutta sekä hiilijalanjälkeä edistäville palveluille ja sovelluksille on juuri nyt kysyntää. Hän toivottaakin myös mm. luovien alojen sekä it-sovelluskehityksen parissa työskentelevät yritykset lämpimästi tervetulleeksi Meriteollisuuspäivään.

- Telakkayhtiöt kilpailevat erikoisuuksilla. Esimerkiksi ensi vuonna valmistuvan Mardi Gras -risteilijän kannelle on tulossa maailman ensimmäinen vuoristorata. Laivojen suunnittelussa luovuudella ei ole rajoja ja siksi villeimpiäkään ajatuksia ei kannata pitää mahdottomina, Uimonen sanoo.

Lue lisää BUUSTIa Meriteollisuudesta -yhteistyöpäivästä 19.11. - Ohjelma ja ilmoittautuminen tästä

Ville Uimonen
Liiketoimintakehittäjä