Royal Caribbean, Meyer Turku, FCR Finland ja Almaco Group etsivät uusia ideoita, osaajia ja kumppaneita

2.12.2019

LADECin Lahden Sibeliustalolla 19.11. järjestämä BUUSTIa Meriteollisuudesta -yhteistyöpäivä toi Lahteen koko joukon Turun telakan päätoimijoita sekä yli sata yhteistyöstä kiinnostunutta alihankkijaa ja potentiaalista yhteistyökumppania. Koska laivanrakennusteollisuudessa on tilausta monenlaiselle osaamiselle, oli tapahtumassa mukana varsin laaja-alainen kattaus yrityksiä IT-sektorista ja ympäristöteknologiasta kalustevalmistajiin.

Royal Caribbean kasvaa Kiinan markkinoilla

Maailman toiseksi suurimman risteilijävarustamon, Royal Caribbeanin teknologiajohtaja Juhani Pitkänen kertoi, että laivaristeilyjen markkina kasvaa maailmalla 6-7 prosenttia vuodessa.

-    Kasvu on ollut vuosi toisensa jälkeen tasaista. Tällä hetkellä sitä tapahtuu voimakkaimmin Kiinan markkinoilla, jonne valmistetaan aivan omanlaisiaan laivoja. Kiinalaisille suunnatuissa aluksissa esimerkiksi kasinot ovat huomattavan paljon suurempia kuin muiden maiden vesillä liikkuvissa risteilijöissä.

Pitkäsen mukaan uusia laivoja kehitetään ja ideoidaan jatkuvasti yhtiön pääpaikassa, Yhdysvaltain Miamissa. Niiden suunnittelussa hyödynnetään mm. tulevaisuuden tutkijoiden osaamista.

-    Koska risteilyaluksen rakentaminen vie kuutisen vuotta, meidän on ennakoitava jo nyt, mitä ihmiset arvostavat ja haluavat risteilykokemukseltaan silloin, kun laiva lasketaan vesille. Uusissa risteilyaluksissa on oltava tuttujen ja turvallisten elementtien lisäksi jotain aivan uutta ja mullistavaa.

Esimerkiksi Royal Caribbeanin suurimman kilpailijan, Carnival-varustamon rakenteilla olevan Mardi Gras -risteilijän kannelle on tulossa vuoristorata. Laivaa rakennetaan parhaillaan Meyer Turun telakalla. Varustamot kilpailevat uusista ideoista ja elämyksistä, mikä lisää yritysten mahdollisuuksia tarjota heille omia tuotteitaan tai palveluitaan.

Kasvu vaatii uusia kumppaneita

Royal Caribbeanin lisäksi Meriteollisuuden yhteistyöpäivässä olivat paikalla Meyer Turun, FCR Finlandin sekä Almaco Groupin edustajat, jotka vakuuttivat, että osaavia tekijöitä ja yhteistyökumppaneita tarvitaan lisää.

-    Meidän bisneksemme on projektien suunnittelu, -hallinta ja -resurssointi. Kaiken rakentamiseen liittyvän ostamme alihankintana kumppaneiltamme. Liikevaihtomme kasvu 25 miljoonasta eurosta ensi vuodelle kaavailemaamme 40 miljoonaan euroon tapahtuu laajentamalla kumppaniverkostoamme. Esimerkiksi laatoitusten tekijöille, kalustetoimittajille, asennuskumppaneille, ilmastointi- ja sähkösuunnittelijoille ja -asentajille on jatkuvasti tarvetta, laivojen korjausrakentamisen parissa toimivan palveluyritys FCR Finlandin COO Mikko Varjanne sanoi.

Almaco Groupissa suurin tarve on hyville asennusporukoille.

-    Projektit voivat olla hyvinkin intensiivisiä. Luotettavista ja laadukasta jälkeä tekevistä yhteistyökumppaneista pidetään kiinni. Tavoittelemme pitkäaikaisia yhteistyökumppanuuksia, yhtiön Marketing & Digital Concept Designer Juha-Pekka Salonen vakuutti.

LADECin BUUSTIa Meriteollisuudesta -yhteistyöpäivä on ”kullanarvoinen tapahtuma”

IT- ja konsulttialan yritys Alten Finlandin Jarkko Rissanen ja Roope Rahikainen kuuntelivat mielenkiinnolla Royal Caribbeanin esitystä.

-    Meillä työskentelee Suomessa yli 600 asiantuntijaa, joilla on kattavasti suunnittelu- ja testausosaamista monenlaisiin meriteollisuuden hankkeisiin. Globaalisti meillä on yli 30 000 työntekijää ympäri maailmaa, joten resursseja löytyy. Voisimme toimia esimerkiksi Royal Caribbeanin tai FCR:n kaltaisen kokonaistoimittajan alihankkijana teräsrakenne- tai sähkösuunnittelussa, Rahikainen totesi.

Altenin Business Managerina työskentelevä Jarkko Rissanen sanoi kaksikon tulleen tapahtumaan myös verkostoitumaan muiden yritysten kanssa.

-    Ladec tekee yritysten eteen todella hyvää työtä. Tällaiset tapahtumat ovat aivan kullan arvoisia.

BUUSTIa Meriteollisuudesta -yhteistyöpäivänä 19.11.2019 Lahden Sibeliustalolla olivat verkostoja rakentamassa myös AFPRO Filters Oy:n Santtu Viitaluoma ja Tuukka Viljanen. Kuva: Taru Schroderus.

Verkostoja rakentamassa olivat myös AFPRO Filters Oy:n Santtu Viitaluoma ja Tuukka Viljanen. Ilmansuodattamien parissa työskentelevät miehet kertoivat tekevänsä työtä maailman parhaan tuotemerkin parissa, joka on 40 vuoden kokemuksestaan huolimatta kuitenkin vasta vuonna 2016 rantautunut Suomeen.

-    Kauppa käy, kunhan vain pääsemme esittelemään ja tarjoamaan tuotteitamme. Meriteollisuus on meitä erityisen kovasti kiinnostava bisnes, koska alan toimijoilla on ilmansuodattamille jatkuva tarve ja niitä menee paljon. Meillä kävi tuuri, kun saimme vartin keskusteluajan Meyer Turun ja Royal Caribbeanin edustajien kanssa, Viljanen myhäili.

Viitaluoman mukaan Meriteollisuuden yhteistyöpäivä vastasi odotuksia.

-    Puheenvuorot ovat olleet mielenkiintoista kuultavaa. Niiden myötä on käynyt hyvin selväksi, miten vahvassa kasvussa meriteollisuus ja laivanrakennus oikein ovat.

Teksti: TARU SCHRODERUS

Lahden seudun yritys - mikäli  Lahden seudun Meriklusterin toiminta, tapahtumat ja yhteistyöverkostot kiinnostavat, ota yhteyttä klusterin toiminnan vetäjään LADECissa:

Ville Uimonen
Liiketoimintakehittäjä
050 574 3222 | etunimi.sukunimi@ladec.fi

Lue lisää Lahden seudun Meriklusterista:

Lahden seudun Meriklusteri -verkoston toiminta

Lahden seudun Meriklusteri -julkaisu