Lahtelaiset puualan yritykset luottavat yhteistyön voimaan

2.11.2017

Levystä kalusteeksi -tapahtuma kokosi Lahteen mittavan joukon huonekalualan ja puusepänteollisuuden ammattilaisia. Jo kahdeksatta kertaa järjestetty tapahtuma peittoaa järjestävien yritysten mukaan alan messut mennen tullen.

Viime viikon torstaina ja perjantaina järjestetyn Levystä kalusteeksi-tapahtuman organisoivat yhteistyöllä kone- ja laitemaahantuoja Olsa, helatoimittaja Häfele, liima- ja reunanauhatoimittaja Ramport, keittiöallastoimittaja Stala, puutavaratoimittaja Woodim, helatoimittaja Helatukku ja kivitasoja toimittava Ylämaan Graniitti.

Tapahtumapaikkana toimivat Olsan ja Häfelen toimitilat Renkomäessä ja Stalan tilat Taivalkadulla. Häfelen maajohtaja Ari Nikkinen oli erittäin tyytyväinen tapahtuman antiin.

"Tämä on puusepille ja muille puualan ammattilaisille suunnattu työtapahtuma, jossa he pääsevät konkreettisesti kokeilemaan puuntyöstökoneita sekä tutkimaan kädestä pitäen alan tuotteita ja ratkaisuja. Ensimmäisenä vuonna tapahtumassa oli kymmenen kävijää, seuraavana 100 ja viime vuonna jo 800. Tänä vuonna toivomme pääsevämme viime vuoden lukemiin", Nikkinen kertoi.

Kauppa kävi

Vaikka torstaipäivän lumimyräkkä ja liukkaat tiet verottivat kävijöitä, Olsan toimitusjohtaja Olli Luukkonen vakuutti tapahtuman olevan järjestäjille tehokas myyntifoorumi.

"Messuihin verrattuna tällainen työtapahtuma on huomattavasti kustannustehokkaampi ja havainnollisempi ympäristö kuin alan messut. Täällä puusepät ovat kuin kotonaan. Kun kaikki koneet ja laitteet ovat nähtävissä ja kokeiltavissa, niitä on helppo esitellä. Myös kaupankäynnin kannalta omat toimitilat ovat messuja parempi ympäristö. Tämänkin aamupäivän aikana olemme tehneet jo kolmet kaupat", Luukkonen kertoi.

Ladecin toimitusjohtaja Jukka Rantanen ja hallituksen puheenjohtaja Juha Rostedt ihailivat yritysten yhteistyöllä rakentamaa tapahtumakonseptia ja pitivät sitä erinomaisen toimivana ratkaisuna.

"Loppujen lopuksi kauppa on se, joka ratkaisee. Jokainen myyty kone tai hela tukee yrityksen kannattavuutta ja kasvua ja tukee siten uusien työpaikkojen syntyä. Meidän on Ladecissa ja Lahden kaupungin johdossa tehtävä kaikkemme tukeaksemme uusien työpaikkojen syntymistä. Siihen vaaditaan yhteistyötä, josta tällainen tapahtuma on malliesimerkki", Rostedt totesi.

Lisää kilpailukykyä

Jukka Rantanen muistutti, että Lahdella on pitkä ja menestyksekäs historia puusepänteollisuudessa, joka on ollut pitkään yksi seudun vetovoimatekijöistä. Hän sanoi, että yritysten välinen yhteistyö lisää niiden kilpailukykyä ja tuo lisähyötyjä, kuten monipuolisen ja helposti lähestyttävän osaajien, tuotteiden ja palvelujen verkoston.

"Yritysyhteistyössä on voimaa, se on nähtävissä niin tässä kuin Ladecin organisoimassa klusteritoiminnassakin. Tällaisen tapahtuman järjestäminen on malliesimerkki siitä, miten samalla toimialalla työskentelevät yritykset pystyvät yhdessä tarjoamaan asiakkaille laajemman tuote- ja palvelukokonaisuuden ja siten auttamaan toinen toisiaan. Yhden menestys voi näin avata ovia myös muille", Rantanen summasi.