Hollolaan perusteilla mekaanisen puunjalostuksen keskittymä

21.9.2022

Hollolaan ollaan synnyttämässä mekaanisen puunjalostuksen yhteisöä, jossa eri yritysten liiketoiminnot tukevat toisiaan ja luovat synergiaetua. Toimintakonsepti edistää myös vihreiden arvojen, kiertotalouden sekä vastuullisen yritystoiminnan periaatteita.

Hollolan Herralassa sijainneen Herralan sahan toiminta keskeytyi viitisen vuotta sitten tulipalon seurauksena. Nyt tälle, noin kolmen hehtaarin tontille etsitään toimijoita hyödyntämään olemassa olevia rakennuksia ja infraa. Tavoitteena on, että tontille sijoittuu yksi ankkuritoimija, jonka ympärille rakentuu erityyppistä, toisiaan tukevaa puunjalostusta.

Varastotilojen lisäksi toimijoiden hyödynnettävissä on 2 MW:n biolämpölaitos, kahdeksan kamarikuivaamoa sekä alueen omistavan Hersapuun toimistorakennus, jossa on vuokrattavia työ-, neuvottelu- sekä sosiaalisia tiloja. Tontilla on rakennuslupa lähes 5000 m2:n hallirakennukselle sekä ympäristölupa, joka mahdollistaa esimerkiksi sahaustoiminnan kahdessa vuorossa klo 6 ja 22 välillä. Tontin ja rakennusten lisäksi alueelle sijoittuvien yritysten käytettävissä on Hersapuun henkilökunnan monipuolinen puunjalostusosaaminen.

Alueella on mahdollista hakea Maaseudun yritystukea esimerkiksi perustamis- tai kehitysvaiheen kustannuksiin. Investointitukea puolestaan on saatavilla esimerkiksi tuotantotilojen ja koneiden sekä laitteiden hankintaan.

Herralan sijainti aivan Lahden ja maan pääväylien läheisyydessä tarjoaa logistisia etuja ja raaka-aineen osalta alue on otollinen etenkin kuusta hyödyntävälle toimijalle. Työvoiman saatavuus alueella on hyvä, jonka lisäksi LAB-ammattikorkeakoulu tarjoaa yrityksille tarvittaessa moderneja laboratoriopalveluita.

Yhteisömalli ruokkii erilaisten alihankinta- ja sopimusvalmistuspalveluiden hyödyntämistä, mutta myös täysin uudenlaisten liiketoimintamallien rakentumista. Perusteollisuuden ja valmistavien yritysten lisäksi alue soveltuu esimerkiksi suunnitteluyritysten, terminaalitoiminnan tai biosivuvirtojen hyödyntäjien käyttöön.

Mekaanisen puunjalostuksen keskittymää rakennetaan Herralaan yhteistyössä Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:n, Hämeen TE-toimiston ja Koulutuskeskus Salpauksen kanssa osana ”Kasvua ja uutta elinvoimaa yhteisöllisyydestä” -aluekehityshanketta. Toimintamallin uskotaan pienentävän verkostotoimijoiden liiketoimintariskejä ja tasaavan kausivaihteluita.

LADEC-tiedote_21-09-2022_Hersapuu_toimistorakennus_1200x750px.png

Pääkuvassa sivun yläosassa näkyy Hersapuun puunjalostamo ilmasta kuvattuna. Tässä pienessä kuvassa on Hersapuun toimistorakennus.

Hersapuu tarjoaa muun muassa

Hersapuun yrittäjien Markun ja Harrin yli 30 vuoden kokemuksen ja osaamisen sahateollisuuden toimintaympäristöstä:

• vientimyynti ja logistiikka
  • sahalaitoksen kehittäminen ja investointien suunnittelu
  • tuotannon suunnittelu ja ERP – järjestelmät
  • tehtaan operoinnin ja henkilöstön hallinta

Hersapuun tontilla on toteuttamismahdollisuus esimerkiksi seuraaville liiketoiminnoille

• pienpuun sahaus
  • isojen tukkien tai erikoispuiden sahaus
    • tontilla 4 x Heinolan 1500 mm tukkivannesahoja, vuosimalli 2000
  • jatkojalostelinjan toteuttaminen
  • suurelementti – tai tilaelementtitehdas