Hampurin meriteollisuusmessut vakuutti tarjonnallaan – yhteisosasto suunnitteilla vuoden 2024 messuille


14.9.2022

Hamburg-SMMfair_09-2022_messuhalli-ulkokuva_IMG_20220906_162930_1200x750px.jpg

LADECin koordinoima Lahden seudun Meriklusteri ja Turun yliopisto järjestivät alueidensa yrityksille kolmen päivän yhteismatkan messuille 5. - 8.9.2022.  Jo kolmattakymmenettä kertaa Saksan Hampurissa järjestetyt, monelle Lahden seudun yrityksellekin tutut meriteollisuuden messut tarjosivat messukonkarien mielestä ajankohtaisen läpileikkauksen alan viimeisimmistä teknologioista ja ratkaisuista.

Messujen keskeisiä teemoja olivat digitalisaatio, turvallisuus, merenkulun energiakysymykset ja logistiikan tehostaminen. Alalla tunnistetaan vahvemmin merien ja ekologisen monimuotoisuuden suojelun tarpeellisuus ja näiden ympäriltä kuultiin ja nähtiin monia mielenkiintoisia puheenvuoroja ja ratkaisulanseerauksia.

Seitsemässä valtavassa messuhallissa oli yllättävän helppo navigoida tutustumassa yksittäin, ryhmätoteutuksin tai maakohtaisesti sijoitettuihin teemakohtaisiin osastoihin. Esillepanoissa nousivat teknisen osaamisen ja komponenttien lisäksi turvallisuuteen, sisustukseen ja ohjelmistojen viimeisintä osaamista.

Suurimmat maaosastot löytyivät odotetusti Korealta, Japanilta, Saksalta, Ranskalta ja Espanjalta. Myös Suomen maaosasto oli näyttävä, ja sieltä löytyi useita kotimaisia teknologiayrityksiä. Wulff Entren Finland Maritime paviljongilla yritykset pääsivät kestitsemään vieraitaan ja siellä laskettiin käyneen ennätysmäärä messuvieraita tänä vuonna. 

Lahden seudun Meriklusterin yhteyshenkilön, LADECin kehityspäällikkö Ville Uimosen mukaan kansainvälinen anti ylitti odotukset: 

“Messuilla oli lähes 80 kansainvälistä puhujaa ja 27 delegaatiota politiikasta, liike-elämästä ja kansainvälisistä laivastoista sekä noin 2000 näytteilleasettajaa. Alueemme yrityksille tällainen valmiiksi suunniteltu yhteismatka oheisohjelmineen tarjoaa kustannustehokkaan keinoin päästä näkemään ja kokemaan mistä globaalissa risteilijä- ja telakkabisneksessä nyt puhutaan”, toteaa Uimonen. 

Digitalisoituva meriteollisuus tuo kotimaiselle erikoisosaamiselle kysyntää

Matkalle osallistuneen Prioritio Oy:n toimitusjohtaja Antti Suikkanen oli tyytyväinen matkajärjestelyihin ja kertoi, että yritystä kiinnosti etenkin digitaalisuuden hyödyntäminen meriteollisuuden eri osa-alueilla.

“Vaikka meriteollisuus toimialana on tietyiltä osin vanhoillinen, on kehitystä tapahtunut huomattavasti. Datan sekä tekoälyn hyödyntäminen ja jalostaminen energiatehokkaampaan laivaliikenteeseen, satamalogistiikkaan tai toimitusketjujenoptimointiin on äärimmäisen kuumia puheenaiheita, jolle yhtiöt etsivät kuumeisesti kumppaneita ja uusia toimijoita. Tästä myös muodostuu iso kilpailuetu pohjoismaalaisille osaajille, jossa digitaalisuus ja sen hyödyntäminen ovat korkealla tasolla. - Oma kulmamme pureutui yritysten sekä toimitusketjujen kehitykseen ja strategiseen datavetoiseen mittaukseen. Miten kehitetään osapuolien kyvykkyyttä, tehokkuutta, johtamista, joka vaikuttaa suoraa tuloksiin ja rahaan. Aihe kiinnosti monia johtajia ja asian tiimoilta on monta hyvää jatkokeskustelua sovittu syksylle. Näin SaaS-palveluiden tuottajan näkökulmasta messut tarjosivat hyvää näkökulmaa kestävien digitaalisten palveluiden kasvavasta tarpeesta. Pienilläkin asioille saadaan isossa mittakaavassa suuria säästöjä aikaan”, totesi Antti Suikkanen. 

Jalat hellinä täyden työpäivän verran messuja kierrellessä ymmärsi, miten kovassa paineessa risteily-, varustamo- ja merilogistiikka-ala on tiukentuvien ympäristösäädösten ja asiakaslupausten ylittämisen paineessa. Kaluston tekniseltä kehitykseltä haetaan tehokkuutta ja toimitusvarmuutta merilogistiikkaan, ja sisustuspuolelta toivotaan yhä jännittävämpiä materiaaleja ja elämystiloja täyttämään vaativammankin risteilymatkustajan odotukset. Näillä messuilla tuntui niin näytteilleasettajat löytävän uusia ratkaisuja toisiltaan kuin vierailijoidenkin saavan päivitetyn kuvan meriteollisuusalan globaalista linkittyneisyydestä ja siinä liikkuvista pääomista. 

Lahden seudun Meriklusterin tarjonta herätti kiinnostusta tutustuessamme muihin eurooppalaisiin klusteritoimijoihin ja heidän yritysyhteistyöhön. Klusterin julkaisuun kerätty, tänä keväänä päivitetetty Meriklusteritoimijoiden tarjooma  miellytti uusia kansainvälisiä kontaktejamme. Seuraavassa Meriklusteri-hankkeessa onkin tarkoitus tutkia klusteriyrityksiemme tarjooman kansainvälistymismahdollisuuksia.

LADECin Ville Uimonen: "Kohtaamisten määrän ja laadun osalta saavutimme messuille asetetut tavoitteet ja seuraavaksi käännämme ruorin kohti Hampurin messuja 2024, jonne suunnitelmissamme on varata oma yhteisosasto Lahden ja Turun seutujen yrityksille" 

Tärpit Saksan markkinoista kiinnostuneille 

Matkan aikana tapasimme SILTA Market Entry Germanin perustajan Mari Kutilan, joka auttaa Hampurista käsin suomalaisia yrityksiä laajentumaan Saksaan.

“Elämme aikaa, jolloin Saksan talous ja yhteiskunta digitalisoituvat vahvasti. Saksalaiset yritykset käsittelevät intensiivisesti tulevaisuuden digitaalisia teknologioita ja aikovat ottaa niitä lisääntyvästi käyttöön seuraavien vuosien aikana. Saksan terveydenhuoltoalalta löytyy suurta tarvetta näille ratkaisuille ja lisäksi tekoälyn (AI), lohkoketjuteknologian ja lisätyn todellisuuden (AR) uudet kehityssuuntaukset herättävät kiinnostusta Saksassa”, Kutila toteaa ja jatkaa:

“Saksan markkinoille lähdettäessä markkinan tuntemus sekä resurssit on oltava kunnossa. Suosittelemme keskittymään aluksi Saksan yhteen osavaltioon, ottamaan mukaan pitkäjänteisyyttä ja olemaan realistinen taloudellisten ja henkilöstöresurssien suhteen." 

Saksan kieltä todella tarvitaan, sillä vain noin kymmenen prosenttia saksalaisista yrityksistä neuvottelee mielellään englanniksi. Mari Kutila muistuttaa myös, että Saksan markkinoille pääseminen vaatii luottamuksen rakentamista: 

“Tämä vaatii aikaa ja pitkäjänteisyyttä. Jos kaikki menee hyvin, niin kauppaa on tiedossa pitkäksi aikaa. Älä siis lannistu yhteistyön pitkään rakentamiseen.”

Mikäli olet kiinnostunut Saksan markkinoista, Lahden seudun meriklusteritoiminnasta tai yrityksenne haluaisi osallistua Hampurin SMM messujen yhteisosastolle 2024, ota yhteyttä LADECiin! 

---
Teksti: Anri Vuori | LADEC