Datasta informaatiota - Tiedolla johtamisen rooli kasvaa liiketoiminnan kehittämisessä
Tiedolla johtamisen näkökulmia ja ratkaisuja -seminaarissa 18.10.2023 autettiin yrityksiä saamaan uusia näkemyksiä ja eväitä datan keruuseen, hallintaan, analyysiin ja jalostetun tiedon käyttämiseen yrityksen päätöksenteossa ja liiketoiminnan tehostamisessa. Tiedolla johtaminen mahdollistaa yrityksille tehokkaamman päätöksenteon sekä auttaa vähentämään päätöksenteon perustelemattomuutta ja intuitioon perustuvia arvauksia.
Datasta informaatiota
Päivän avauksessa LADECin liiketoimintakehittäjä Kimmo Seppänen lämmitteli yleisöä alustamalla aihepiiriä tiedolla johtamisen ymmärtämisestä liiketoiminnan kehittämisen keskiössä:
- Meillä on yhä enemmän avointa ja big dataa. On yksityistä ja vapaasti hyödynnettävää ja edelleen kehitettävää. Näiden hyödyntäminen ja yhdisteleminen on yhä tärkeämpää päätöksenteon tukena. Näin myös tulevaisuuden ennakointi helpottuu. Business designilla muotoillaan firma kohti markkinaa. Tehdään päätöksiä, jotka ovat vahvasti perusteltuja, Seppänen totesi.
LAB ammattikorkeakoulun lehtori Tarja Keski-Mattisen mukaan tiedon johtaminen ja tiedolla johtaminen ei ole uusi asia. Yrityksillä on ollut tietovarantoja ja taidot niiden käsittelyyn kautta aikojen.
- Nykyään kyse on enemmänkin siitä, miten tietovarannot saadaan yrityksen käyttöön ja miten datavarantoja pystytään tulkitsemaan liiketoiminnan tueksi sekä myös, miten toimintaa voidaan optimoida esim. digitaalisuuden avulla, selitti Keski-Mattinen.
Yrityksen digitaalisen kuvan kirkastaminen auttaa hyödyntämään dataa
Maailmanlaajuisesti IT-panostukset keskittyvät yhä enemmän digitaaliseen muutokseen, tietoturvaan, pilvipalveluihin ja asiakaskokemuksen parantamiseen – juuri tässä tärkeysjärjestyksessä.
- Eurooppa on auttamattomasti datan hyödyntämisessä jäljessä, jos verrataan vaikka USAan tai Aasiaan. Kaikki valmiudet meillä on, mutta siirtymä etenee hitaasti, totesivat Kimmo Seppänen ja Tarja Keski-Mattinen. Väitettä puolustaa useat kansainväliset tutkimukset.
Keski-Mattisen mukaan yritysten tulisikin kirkastaa oma digitaalinen kuvansa, eli selvittää, mitä kaikkea kuuluu yrityksen digitaalisesti tallentuvaan, siirtyvään ja operoitavaan tietomassaan ja miten nämä tiedot yhdistyvät digitaalisessa toimintaympäristössä. Eli käytännössä, miten tieto virtaa ja miten se vaikuttaa toimintakulttuuriin.
Tiedolla johtaminen muuttaa markkinoinnin ja brändin rakentamisen
Kuukin kaupallinen johtaja Ville Rantanen lähestyi tiedolla johtamista myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta:
- Markkinointi 5.0-kaudella on tiedolla ohjattua, ennustavaa, paikkaan ja aikaan reagoivaa ja personoitua. Markkinointi menee yhä useamman toiminnon läpi ja näiden yhteisvaikutuksesta syntyy yrityksen brändi”.
Rantanen muistutti tehokkaan CRM:n hyödyntämisen, markkinoinnin automaation haltuunoton sekä mediaseurannan tärkeydestä:
- Mediaseuranta on merkittävä työkalu tiedolla johtamisessa, sillä se tarjoaa yrityksille olennaista tietoa ympäristöstään ja kilpailijoistaan. Tämä tieto mahdollistaa tehokkaan sopeutumisen markkinoiden muutoksiin ja antaa mahdollisuuden reagoida nopeasti niin mahdollisuuksiin kuin haasteisiinkin, hän muistutti.
Piorit.ion CGO Markus Lehto kertoi tiedolla johtamisen arjesta uuden digiyrityksen ytimessä:
- Me uskotaan Priorit.iolla siihen, että yrityksessä tehdään parempaa tulosta, kun taloudellisesta suorituksesta saatavat tulokset yhdistetään ennakointiin. Jotta saadaan kestävää kasvua aikaiseksi, tulee yrityksessä tehokkuuden lisäksi kasvattaa kyvykkyyksiä, totesi Lehto.
Priorit.io tarjoaa yrityksille datavetoiseen johtamiseen analytiikkatyökalun SaaS-palveluna.
LEAN-optimoinnista kohti datakulttuuria
Tiedolla johtaminen vaatii siis tiedon hyödyntämistä.
Tiedolla ohjautuva organisaatio osaa hyödyntää omaa datavarantoa. On se sitten kovaa, eli numeerista dataa tai laadullista, eli pehmeää dataa. Tuotannossa lähdetään usein LEAN-optimoimaan prosesseja, jonka jälkeen voidaan edetä datan hyödyntämisen valmiuksien kehittämiseen ja lopulta datakulttuurin kehittämiseen. Datakyvykkään yrityksen voimavara on sen kyvykkyys tuottaa laadukasta tietoa eri tarkoituksiin dataan perustuen.
- Operatiivisen ja tietojohtamisen tulee kulkea käsi kädessä, jolloin yritys saa kilpailukyvyn markkinoilla. Tieto pitää laittaa töihin, eikä vain hillota kansioihin, muistutti päivän loppukaneetissaan alan maisteriopiskelija, LADECin markkinointikoodinaattori Eve Salo.
LADEC tarjoaa Lahden seudun yrityksille useita maksuttomia tilaisuuksia liiketoiminnan kehityksen tueksi
Seuraa tapahtumailmoitteluamme ja hyppää mukaan tiedon keskiöön LADECin maksuttomissa tilaisuuksissa!
---
Teksti: Anri Vuori | Markkinointikoordinaattori, LADEC
---
Kuva: Eve Salo esittelee tiedon hierarkiamallia (Rowley 2007), joka osoittaa tiedon kehittymismatkan datasta viisaudeksi.