Turun telakan kokonaistoimittajien viesti Lahden seudun Meriklusterin yrityksille: ”Haku on päällä koko ajan”


7.11.2018

LADECin järjestämä BUUSTIa Meriteollisuudesta-yhteistyöpäivä kokosi Sibeliustalon Puusepän Verstaaseen noin 80 Lahden seudun yritystä. Paikalle saapuneiden Turun telakan toimijoiden viesti oli selkeä: alihankkijaverkostoon tarvitaan lisää tekijöitä.

 
Meyer Turku Oy:n varustelujohtaja Ville Laaksonen kertoi Turun telakan työkirjan olevan täynnä vuoteen 2024 asti. Lähivuosina laivojen rakentamisen vauhti kiihtyy entisestään. Aiemman laiva per vuosi tahdin sijasta maailman suurimpia loistoristeilijöitä valmistuu jatkossa kahdeksan kuukauden välien.

- Se tarkoittaa sitä, että myös osaavia tekijöitä ja yhteistyökumppaneita tarvitaan lisää. Vain 20 prosenttia laivan suunnittelusta ja rakentamisesta on Meyer Turun käsialaa, loput 80 prosenttia ostetaan ulkopuolelta, Laaksonen totesi.

Merkittävän siivun laivan rakentamisesta tuottavat suuret kokonaistoimittajat, kuten Meyer Turun teknologia-, insinööri- ja sisustussuunnitteluun erikoistutunut tytäryhtiö ENGnD sekä korkealaatuisten sisustusratkaisujen kokonaistoimittajat Merima ja NIT Naval.
 
Sisustussuunnittelijoille olisi töitä

- Esimerkiksi sisustussuunnittelijoista on jatkuva pula. Jos sellaisia on täällä, niin kertokaa heti. Myös LVI- ja varustelusuunnittelijoita tarvitaan lisää, ENGnD:n toimitusjohtaja Erkki Peni sanoi.
Peni sekä Merima Oy:n hankintajohtaja Harri Suutari vakuuttivat, ettei töiden perässä tarvitse muuttaa Turkuun tai Raumalle.

- Meillä on perehdytysohjelma, jonka jälkeen suunnittelua voi tehdä periaatteessa mistä päin maailmaa tahansa. Kumppaniverkostossamme on tälläkin hetkellä yrityksiä mm. Kroatiasta ja Pietarista, Suutari totesi.
Kaikki Turun telakan kokonaistoimittajat korostivat puheenvuoroissaan yhden luukun periaatetta.

- Etsimme ensisijaisesti kumppaneita, jotka pystyvät suunnittelemaan, koordinoimaan ja kehittämään moduulirakentamista sekä asentamaan kohteessa esimerkiksi baaritiskin ja sitä ympäröivät kalusteet sovitussa aikataulussa. Laivan rakentamisessa aikataulut ovat niin tiukkoja, että urakat kilpailutetaan, suunnitellaan ja toimitetaan suurempina osakokonaisuuksina, Suutari selvensi.
 
Laivaprojektiin pääseminen vastaisi sataa kerrostalokohdetta 

Kiinteistöjen jäteveden hukkaenergian hyödyntämiseen erikoistuneen Ecopalin toimitusjohtaja Jouni Helppolainen kuunteli mielenkiinnolla päivän puheenvuoroja ja suuntasi toiveikkaana 15 minuutin tapaamiseen Meyer Turun telakan varustelujohtajan kanssa.

- Meidän kohdallamme yhteen laivaprojektiin mukaan pääseminen vastaisi sataa kerrostalokohdetta. Meyerin Ville Laaksonen kertoi, että laivoissa tiskivesien energiasta otetaan osa talteen, mutta wc- ja suihkuvesistä tai uima-altaista sitä ei hänen tietääkseen tehdä. Hän kiinnostui tuotteestamme ja lupasi esitellä sen yhtiön energiatyöryhmälle. Päivän anti oli siis juuri sellainen kuin pitikin, Helppolainen myhäili.
 

 

LADECin koordinoima Lahden seudun Meriklusteri on kasvanut alun 34:sta yrityksestä jo lähes noin 80 yritykseen, joilla on kiinnostus toimia meriteollisuuden erilaisissa hankkeissa. Vuonna 2017 Lahden seudun yritysten osuus Turun telakan 390 miljoonan euron liikevaihdosta oli 2 prosenttia, mutta kasvuennusteiden mukaan lähivuodet lisäävät töiden määrää huomattavasti. Tämä siksi, että vain 20 prosenttia Turussa valmistettavista maailman suurimmista valtamerilaivoista on telakan omaa tuotantoa ja peräti 80 prosenttia valmistuksesta ostetaan alihankkijoilta.


Laivanvalmistus on perinteisesti tuonut alihankintatyötä laajalle alueelle. Nyt laivateollisuuden lisäksi työtä tarjoaa myös itse telakka, joka on jo investoinut infransa rakentamiseen ja uudistamiseen peräti 200 miljoonaa euroa, ja tulee aloittamaan uuden telakkaan liittyvän merkittävän investointiohjelman.  Telakkainvestointi, kasvavat tuotantovolyymi ja suuremmat laivat tarjoavat tulevaisuudessa laajempia mahdollisuuksia yrityksille ja jopa uusille innovatiivisille ratkaisuille.

 

 

Lisätietoja

Liiketoimintakehittäjä Ville Uimonen, 050 574 3222, ville.uimonen@ladec.fi

 

Kuvassa vasemmalta Jari Suominen, toimitusjohtaja, Oy NIT Naval Interior Team Ltd; Harri Suutari, hankintajohtaja, Merima Oy; Ville Uimonen, liiketoimintakehittäjä, Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy; Ville Laaksonen, varustelujohtaja, Meyer Turku Oy ja Erkki Peni, toimitusjohtaja, ENG’nD Oy.