Myynti on liiketoiminnan sydän

Myynti on liiketoiminnan sydän. Siksi LADECin yksi keskeisimmistä kehittämispalveluista onkin yrityskohtainen myyntisparraus. Sparrauksessa lähdetään liikkeelle perusasioiden kirkastamisesta. LADECin neuvonta on maksutonta kaikille Lahden seudulla toimiville yrityksille, yrittäjille tai yrittäjäksi aikoville.

- Tehtävämme on keskustella, kyseenalaistaa ja auttaa yritystä tunnistamaan kehityskohteensa. Tarkastelemme yrityksen myyntiä joko lukujen, prosessin tai asiakastyön tekemisen näkökulmasta. Yleensä sieltä paljastuu kehityskohde, jonka ratkaisemiseksi pyrimme löytämään tarvittavat keinot ja sopivat yhteistyökumppanit. Aina ulkopuolista apua ei kuitenkaan tarvita, LADECin liiketoimintakehittäjä Johanna Veikkolainen kertoo.

Veikkolainen korostaa, että keskustelun lähtökohta on yrityksen nykytilanne ja haluttu muutos tai tavoitetila.

- Ihan ensiksi kartoitetaan mitä myydään, kenelle ja millä tavoin. Keskeistä on myös löytää yrityksen kilpailuetu, jotta se voidaan kirkastaa myyntiä ja markkinointia varten. Prosessissa voidaan käyttää myös muotoilua, jonka hyödyntämiseen LADECissa on runsaasti asiantuntemusta.

Mielikuvat ja palvelun nopeus ohjaa ostokäyttäytymistä

Johanna Veikkolainen toteaa, että myynnissä ja markkinoinnissa on paljolti kyse asenteesta ja mielikuvista.

- Nykypäivänä ostokäyttäytymistä ohjaavat hinnan lisäksi yrityksistä luodut mielikuvat sekä palvelun nopeus ja joustavuus. Jos myytävän tuotteen ominaisuudet ovat samankaltaiset kilpailijoiden kanssa, valitsee asiakas tuotteen, jonka hän mieltää kilpailijoita paremmaksi. Brändiä ja mielikuvaa kannattaa siis rakentaa huolella ja pitkäjänteisesti.
Veikkolainen kannustaa yrityksiä suunnitelmallisuuteen ja myyntityön resurssointiin periaatteella ”se mikä tehdään, tehdään hyvin”. 

- Asiakkaan tavoittaminen voi vaatia hyppäämistä ulos omalta mukavuusalueelta. Tärkeintä on löytää oma, asiakasta puhuttava tapa toimia, viestiä ja tehdä bisnestä. Lisäksi tarvitaan seurantaa, oppimista ja rohkeutta muuttaa suuntaa, jos valittu tie ei johdakaan toivottuun tulokseen. 

Tutustu palveluihimme -> Myynti kasvuun

Tilaa LADECin uutiskirje

Seuraa LADECia somessa: Facebook | Instagram | LinkedIn

Sivun pääkuvassa LADECin liiketoimintakehittäjä Johanna Veikkolaisen kanssa on "Suomen myydyin myyntivalmentaja" Mika D. Rubanovitsch, joka vieraili pääpuhujana helmikuussa 2018 LADECin Buustia myyntiin digistä -seminaarissa kertomassa mm. asiakaskäyttäytymisen muutoksesta.