Soita meille 044 702 2700

search Haku

  fi en

”Jos et ole tyytyväinen myyntilukuihisi, tule juttelemaan!”


Toimivalle yritykselle Alkuvaiheen yritykselle Pienyritykselle 6.3.2023

LADECin liiketoimintakehittäjä Mikko Kyle kannustaa yrittäjiä tarttumaan härkää sarvista: ”Jos et ole tyytyväinen myyntilukuihisi, tule juttelemaan!”


Suomen paras yrityspalvelu -hankkeen myötä LADECissa on kehitetty ja viety eteenpäin uusia palvelupolkuja. Yksi niistä on myynnin ja markkinoinnin tavoitteellinen kehittäminen. Sen parissa työskentelevä liiketoimintakehittäjä Mikko Kyle kannustaa yrityksiä ottamaan ensimmäisen askeleen ja tulemaan rohkeasti juttusille. 

-    Jos etenkin aloittelevilla yrityksillä on jokin haaste, niin monesti se liittyy jollakin tavalla tuotteen tai palvelun myyntiin tai markkinointiin. Omassa päässä tai yrityksen oman porukan kesken pohtiessa asiat eivät välttämättä etene tai loksahtele toivotulla tavalla. Ulkopuolinen näkökulma voi edistää asiaa huomattavasti tehokkaammin, liiketoimintakehittäjä Mikko Kyle toteaa. 

Myynnin ja markkinoinnin palvelupolkua on kehitetty LADECissa vuoden 2022 aikana Suomen paras yrityspalvelu -hankkeessa. Mallia on testattu ja kehitetty hankkeen tapahtumasarjassa mukana olleiden yritysten kanssa.  

-    Tavoitteenamme on auttaa yrityksiä tunnistamaan myynnin ja markkinoinnin kehitystarpeita. Monesti ongelma on siinä, että viestintäkanavia on liikaa, ydinviesti on hukassa, eikä kukaan oikein tiedä, missä ja millä tavalla pitäisi olla ja näkyä. Facebookia, Linkediniä ja muita somekanavia hyödynnetään, mutta ei välttämättä kovinkaan suunnitelmallisesti. Viime kädessä markkinoinnin tavoite on myynnin lisääminen ja jos sitä ei tapahdu, jotakin on pielessä, Kyle muistuttaa. 

Iso kuva kirkkaaksi

LADECin yritysneuvonnassa asiakasyritysten myynnin ja markkinoinnin kehitystarpeiden kartoitus perustuu yrityskohtaisen tilannekuvan tunnistamiseen. Palvelu on yrityksille maksutonta ja sen tarkoituksena on antaa avaimet ja selkeä polku seuraavien askeleiden ottamiseen.

-    Autamme asiakasta miettimään isoa kuvaa, kohderyhmiä, tuotteita ja palveluita. Ohjaamme yrittäjän tarvittavien yhteistyökumppaneiden luokse, sillä yrittäjällä itsellään ei välttämättä ole aikaa esimerkiksi sosiaalisen median sisällöntuotantoon, Kyle sanoo. 

Jotta markkinointi on suunnitelmallista ja järkevää, tulee yrityksen toimintaa tarkastella useasta eri tulokulmasta. Juuri tähän LADECilla ja sen tuhansia yrityksiä nähneillä ja palvelleilla liiketoimintakehittäjillä on erinomaiset edellytykset.

Tuhansien yritysten kokemus

-    Meillä on perspektiiviä kymmenistä eri toimialoista sekä runsaasti kokemuspohjaista tietoa hyviksi havaituista käytännöistä ja toimintamalleista. Voimme peilata ja benchmarkata yrityksen toimintaa muihin saman kokoluokan yrityksiin ja miettiä, millä keinoin yritys voisi kasvattaa myyntiään.

Mikko Kyle odottaa innolla yritysten myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen liittyviä yhteydenottoja. Hän toivoo, että yritykset lähestyisivät LADECia matalalla kynnyksellä.

-    Homman käynnistämiselle ei tarvitse ladata valtavia paineita. Keskustelun tavoitteena on saada yrittäjä miettimään myyntiä ja markkinointia uudelta kulmalta, ja jo se voi jättää joitakin asioita hautumaan takaraivoon. Myynnin lisäämiselle on myös muutamia perussääntöjä, jotka jokaisen yrityksen on hyvä tunnistaa. Itse ei tarvitse osata kaikkea, vaan apua pitää osata hankkia alan ammattilaisilta, Mikko Kyle summaa.

 

---
Taru Schroderus
---
Pääkuvassa ylhäällä LADECin liiketoimintakehittäjä Mikko Kyle. Kuva: Anri Vuori, LADEC.
---

EAKR-Vipuvoimaa2014-20-ELY-logonauha_rgb_700px.png