Päijät-Hämeen Viljaklusterin uusi puheenjohtaja Hannele Alakarhu: ”Viljaklusterissa on vahva yhdessä tekemisen meininki”

6.3.2019

Päijät-Hämeen Viljaklusterin uudeksi puheenjohtajaksi valittiin vuoden 2019 alussa Hartwallin panimomestari Hannele Alakarhu. Erikoisoluiden kehitystyön parissa työskentelevä kemian teollisuuden diplomi-insinööri tarttuu innolla puheenjohtajan nuijaan ja sanoo, ettei klusteriyritysten menestys ole sattumaa.

Alakarhun mukaan sanonta ”pellolta pöytään” pitää Lahden seudulla äärimmäisen hyvin paikkansa. Se näkyy myös Päijät-Hämeen Viljaklusterin jäsenyrityksissä, jotka toimivat elintarvikkeiden valmistusketjun kaikissa vaiheissa.

-    Se, että Viljaklusterissa on edustettuina niin monenlaisia ja -kokoisia toimijoita, on valtavan suuri rikkaus.  Päijät-Hämeessä toimivat elintarvikesektorin yritykset ovat onnekkaassa asemassa. Tällaisia luonnonvaroja ja viljaosaamisen keskittymää ei ole missään muualla Suomessa, Alakarhu muistuttaa.

Hän kehuu Viljaklusterin yritysten välistä henkeä ja yhteistyötä, ja uskoo, että viime aikoina uutisoidut investoinnit vahvistavat entisestään toimijoiden keskuudessa vallitsevaa positiivista kierrettä.

-    Vahva verkosto ja osaaminen sekä yhteinen tapa toimia ovat Viljaklusterin suurimpia vahvuuksia. Kun kehitämme toimintaa yhdessä, varmistamme, että kaikki saavat äänensä kuuluviin. Arvostan suuresti Viljaklusterissa tehtyä työtä ja lähden innolla kehittämään sitä eteenpäin, Alakarhu päättää.

Päijät-Hämeen Viljaklusteri -faktaa:
Päijät-Hämeen viljaosaamiskeskittymä on ainutlaatuinen Suomessa. Päijät-Hämeen Viljaklusterissa on viljanjalostuksen arvoketju edustettuna viljan viljelijöistä teollisuuteen ja vähittäiskauppaan. Klusteri on jaettu kahteen ketjuun, leipä- sekä olut- ja juomaketjuun, joissa viljan jyvät jalostetaan teollisuuden, kaupan ja anniskelutoiminnan kautta kuluttajalle tai jatkojalostukseen. Viljan viljelyn, jalostuksen ja kaupan piirissä työskentelee maakunnassamme runsaat kaksi tuhatta työntekijää, ja lisäksi välilliset aluetaloudelliset vaikutukset palvelu- ja kuljetusaloille ovat merkittävät.
www.viljaklusteri.fi

Hannele Alakarhu