"Sähköinen liikenne tulee mullistamaan koko yhteiskunnan"
Marraskuun 2023 lopussa toimintansa käynnistänyt Kempowerin ja LUT-yliopiston yhteinen Electric Mobility Research Center (EMRC) vahvistaa sähköiseen liikenteeseen liittyvää poikkitieteellistä tutkimusta ja edistää Kempowerin omaa tuotekehitystä.
EMRC on osa Lahden seudun sähköisen liikenteen klusteria (Lahti GEM), joka on yritysten, tutkimus- ja oppilaitosten sekä kaupunkien yhteistyöalusta. Vasta muutaman vuoden ikäinen sähköisen liikenteen klusteri on kasvanut lyhyessä ajassa yli 40 toimijan aktiiviseksi yhteistyöalustaksi.
- Lahti GEM yhdistää tieteellisen tutkimuksen, julkisen sektorin toimijat sekä Lahden seudun yritykset. Klusteri tukee siihen kuuluvia yrityksiä liiketoiminnan kasvussa ja kansainvälistymisessä. Tavoitteenamme on lisätä erityisesti tutkimus- ja kehityshankkeita sekä pilotteja, Lahden Seudun Kehitys LADECissa klusteria vetävä liiketoimintakehittäjä Pekka Komu totesi LUT-korkeakoulujen (LUT ja LAB), LADECin ja Kempowerin yhdessä järjestämässä New trends of electrification-tapahtumassa.
EMRC läpileikkaa lähes koko LUT-yliopiston tarjonnan tekniikasta ja taloudesta yhteiskunta- ja viestintätieteisiin. Myös LAB-ammattikorkeakoulu on yhteistyössä vahvasti mukana.
Pekka Komun mukaan EMRC on hyvä esimerkki yhteistyöstä, jossa klusterin toimijat ovat löytäneet toisensa ja lähteneet rohkeasti rakentamaan uutta.
- Tällaiset uudet avaukset tukevat Lahden kehittymistä sähköisen liikenteen mallikaupunkina, Komu totesi.
Poikkitieteellistä tutkimustyötä
EMRC:n johtajaksi marraskuussa nimetty Ville Naumanen on silmin nähden innoissaan uuden tutkimuskeskuksen mahdollisuuksista. Hän näkee teollisen kysynnän ja akateemisen tarjonnan välillä valtavasti potentiaalia sekä lukemattomia kiinnostavia, poikkitieteellisiä mahdollisuuksia.
- Sähköinen liikenne tulee mullistamaan koko yhteiskunnan. Energiatarpeet tulevat olemaan niin valtavia, että joudumme miettimään uusiksi koko energian tuotantoon, siirtoon ja käyttöön liittyvän ketjun samoin kuin raskaan liikenteen infrastruktuurin. Tämän kaiken uudelleen organisoiminen vaatii valtavasti innovointia sekä laajaa yhteiskunnallista tutkimusta, josta voi muodostua tulevaisuudessa monenlaista uutta liiketoimintaa.
Kevyen liikenteen sähköistyminen on ollut Naumasen mukaan vasta kevyttä alkusoittoa. Suurin mullistus tulee tapahtumaan raskaassa liikenteessä, jonka sähköntarve on henkilöliikenteen verrattuna moninkertainen.
- Kuluttajille raskaan liikenteen sähköistymisestä voi olla myös ihan konkreettista hyötyä. Sähkörekkojen latausasemien lähettyville on rakennettava paikallisia sähkövarastoja, jotka voivat osaltaan tasata esimerkiksi pörssisähkön hintaa.
Naumanen ja Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki tuntevat toisensa jo yli vuosikymmenen takaa. He ovat olleet aikoinaan kehittämässä muun muassa maailman ensimmäistä hybridimetsäkonetta.
- Vuonna 2012 sähköinen liikenne ja raskaan kaluston sähköistyminen olivat vasta alkutekijöissään. Silloin kaikki olivat varmoja, että sähköisen liikenteen mullistus alkaa ensi vuonna. Sitä ensi vuotta saatiin vain odottaa melko pitkään, Ristimäki naurahtaa.
Ristimäki odottaa sähköisen liikenteen tutkimuskeskukselta hullujakin ideoita.
- Toivon, että tutkimuskeskukselta syntyy mahdollisimman paljon kokeiluja, jotka eivät tule koskaan päätymään tuotantoon. Ei mietitä, että laturi on pönttö, joka tuo tehoa autoon, vaan sitä, miten käyttäjä voi sitä parhaiten hyödyntää ja mitä kaikkea muuta se voisi olla.
- Uskon toki myös vahvasti, että LUT-yliopiston tekniikan, talouden sekä yhteiskunta- ja viestintätieteiden koulutusalat yhdistävä tutkimus tuottaa ideoita, jotka poikivat Kempowerille ennen pitkää sekä uutta liiketoimintaa että osaavia työntekijöitä.
LUT-yliopiston rehtori Juha-Matti Saksa uskoo Suomen mittakaavassa ainutlaatuisen tutkimuskeskuksen ja sen tuoreen johtajan pystyvän vastaamaan odotuksiin.
- LUT:ia ja Kempoweria yhdistää ainutlaatuisen menestyksekäs lähihistoria ja vahva tekemisen meininki. Mieluummin mennään vauhdilla eteenpäin, katsotaan ja kokeillaan kuin mietitään kaikki viimeistä piirtoa myöten valmiiksi. Mutta laitetaan nyt tutkimuskeskus käyntiin ja päästetään Ville irti. En epäile hetkeäkään, etteikö tästä poikisi valtavan paljon hyvää, Saksa hymyili.
Infraa ja ohjelmistokehitystä
New trends of electrification -tapahtumassa kuultiin lukuisia kiinnostavia puheenvuoroja muun muassa raskaan liikenteen ja logistiikan sähköistymisestä, IoT:stä, älykkäästä energianhallinnasta ja datan hyödyntämisestä sekä latausinfrastruktuurista.
Tapahtuman avauspuheenvuorossa ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen (pääkuvassa ylhäällä) kiitteli Lahden seutua edistyksellisestä työstä muun muassa ilmastoasioiden eteen.
- Lahdessa tapahtuu aina jotain kiinnostavaa, mikä liittyy vihreään teknologiaan. Uusi keskus on osoitus siitä, että kaupungissa on innovatiivinen yritysekosysteemi.
Mykkänen korosti puheenvuorossaan etenkin raskaan liikenteen merkittävää vaikutusta hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä ja totesi Suomen tarvitsevan pikaisesti kansallisen latausverkoston.
- Kymmeniä hankkeita on parhaillaan meneillään. Kaupunkibussit ja jakeluajoneuvot ladataan tällä hetkellä varikoilla ja yritysten omissa tiloissa. Julkista latausinfrastruktuuria tarvitaan raskaiden sähköajoneuvojen toiminta-alueen laajentamiseksi, ja tämä on myös yksi harvoista hankkeista, johon hallitus on ehdottanut lisärahoitusta vuoden 2024 budjetissaan, Mykkänen totesi.
Myös Kempower odottaa sähköisen raskaan liikenteen kansainvälisen standardin sekä raskaan liikenteen kotimaisen latausinfran kehittymistä. Kempowerin kehittämän raskaan liikenteen megawattilatausjärjestelmän toimittaminen eri puolille maailmaa parantaa huomattavasti raskaan liikenteen latausinfraa ja on keskeisessä roolissa sekä kotimaisten että globaalien hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä.
Pelkkä infra ei kuitenkaan riitä. Jotta sähköisen liikenteen kuljetukset saadaan sujuviksi ja rekat ladattua lakisääteisen 45 minuutin tauon aikana, on kuljettajille kehitettävä myös muun muassa latausvuorojen varausjärjestelmä.
Sovelluksen kautta kuskit pääsevät etsimään vapaita latauspisteitä ja varaamaan niihin vuoroja. Tällaisen sovelluksen avulla olisi mahdollista kehittää ja optimoida kuljetusten logistista ketjua nykyistä toimivammaksi. Sovelluksen kehittäminen ei ole Kempowerin tehtävä, mutta Lahden seudun sähköisen liikenteen klusterin yritysten sekä EMRC:n tutkimustyön kautta tähänkin voi löytyä ratkaisu, Kempowerin teknologiajohtaja Mikko Veikkolainen arvioi.
---
Teksti: Taru Schroderus
Kuvat: Jani Wallenius
---
Lahti GEMin tilaisuudet ja toimenpiteet toteutetaan osana Lahden seudun sähköisen liikenteen klusterin kansainvälistymishanke GLOBAL GEM:ia (§92/2022). Hanketta toteutetaan Päijät-Hämeen liiton myöntämällä Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen määrärahalla (AKKE). Lahti GEM -yhteistyöalustaa koordinoi Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy.